Podział gier – część I

Biorąc pod uwagę szereg badań przeprowadzanych systematycznie przez psychologów pracujących na co dzień z dziećmi, a także realizując rozmaite formy obserwacji i analiz, okazuje się, że zabawy ruchowe to pojęcie niesamowicie szerokie. W tej kategorii gier dostępne są rozliczne odmiany aktywności, jakie nastawione są między innymi na kształtowanie celi dydaktycznych, wysportowanie malucha, aspekt konstrukcyjny, rozwój wyobraźni i kreatywności. Wydziela się zatem przykładowo gry manipulacyjne, ale też i rodzinne- o charakterze integracyjnym. Można mówić również o grach nastawionych na twórcze działanie oraz kształtujących refleks.
Na orientację
Wśród rozmaitych form gier warto wspomnieć o zabawach orientacyjności, a więc inaczej tak zwanych grach porządkowych. Są one idealne wtedy, kiedy rodzic chce, aby maluch nauczył się skupiać, koncentrować, ćwiczył swoją cierpliwość, determinację. W ten sposób może opanowywać nowe umiejętności, bo przecież kiedy chce wygrać, musi się podporządkować ustalonym odgórnie regułom zabawy. To sposób na zdobywanie nowych informacji, ale także uczenie dziecko określonych pozytywnych zachowań – jak się wypowiadać, przechodzić przez ulicę, kontaktować się, często bez konieczności posługiwania się słowami itd. To pozwala na zwiększenie pewności siebie dziecka i poprawienie jego decyzyjności.
Na równowagę
Gry na równowagę to takie, które mają na celu zachęcenie maluszka do tego, by rozwijał swoją fizyczność – poprawiał kondycję oraz zwiększał sprawność i polepszał formę. To znakomita forma wpojenia dziecku już od najmłodszych lat, iż powinno się żyć zdrowo, a sport jest tego nieodłącznym elementem.
Artystycznie
Jeszcze inna kategoria gier i zabaw to takie, które nastawione są na szeroko rozumianą artystyczność- granie na instrumentach muzycznych, śpiewanie, czy też malowanie. Pozwalają na nauczenie dziecka równowagi, harmonii, ale też estetyki ruchu, wyćwiczenie poczucia rytmu, tańca, posługiwania się narzędziami malarsko-piśmienniczymi, a wszystko to wpływa na poprawę wrażliwości malucha. Poza tym, jak wykazują to wszelkie badania psychologiczne, takie artystyczne zajęcia, nieważne w jakim wieku i na jakim poziomie, znakomicie poprawiają nastrój oraz dają poczucie zadowolenia z samego siebie.

Related Posts